أخبار عاجلة
الرئيسية / مقالات أحمد بكر سليم / أحمد بكر سليم يكتب : فاطمة قنديل .. البنت اللى حلمت بيها فى الضيقة البراح ..!!

أحمد بكر سليم يكتب : فاطمة قنديل .. البنت اللى حلمت بيها فى الضيقة البراح ..!!

 

لم تكن أنثى بالمعنى العشوائى .. لم تكن كاتبة بطعم الوجع والنيل اللى سارح فى الخضارو فى وجدانى من بدرى ومن الف عام .. ابداً كانت نور بيثرى جوايا يسقنى عبير كلام حقيقى طبيعى من طعم ارضى اللى وحشتنى , الأيام اللى حلمت بيها فى حسنها فى كلامها ، فى جملها وصورها اللى تشبهنى حبيتها نعم وايه يعنى ..!
العبير النايم جوايا من الف عام وعام .. فاطمة قنديل الكلام غنا الصبايا اللى بتحلم بعدلها بنور ينور العتمة اللى غيمت من من يوم ما اتحركت مشاعرها وقالت انا اهو قدام الجدعان انثى جميلة بس لعا مستنية الفارس اللى غاب .. !
.. كلامها كان جوايا بيترد .. بريحة بيوتى بيتخمر .. قلبى حبها من غير ما يشوفها قدامه .. انا الأديب اللى حب كلامها ومن كلامها غزل لها عقد من نوحه ، من الف زنزانة لفت ايامه وسنية بشال احمر ريحته من عطر الوجود ، نسج خيوطه وعمل لها لوحة جميلة سماها بنت الحلو .. اجمل من اى حلو .. من اشعار الأديب اللى كتب حكايات المساجين ، وعيط عليهم بدموعه .. لأقتها النبض اللى بيحرس صوته ولبيقوله كمل ، مصر مهما كانت غلسة ، وقتمة وضلمة .. انا ليك الدوا انا ليك صبر الأيام ونظرة لبكرة مهما العجب طول إياك نرجع من الأول كسر القلوب ما يقدر يتحمل ..!

عن Alex

شاهد أيضاً

أحمد بكر سليم يكتب : عيد ميلاد أخبار alex الشرق الأوسط عيد ميلاد جديد للصحافة المستقلة فى الأسكندرية .!

أخبار الشرق الأوسط _ فى لمح البصر مر عام ، على انطلاق موقع ( أخبار …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

*